konec 19. stol - Evropa – bohatá divadelní kultura (docházelo k výměně zkušeností - kočující společnosti)- vznik divadelních škol, zdokonalování se v technice herectví, divadelní režie se stává samostatným oborem, postava dramaturga
- elektřina, vynález obloukové lampy (zhaslo se v hledišti → působivé světelné obrazy na jevišti) → pocitové a snové výjevy v impresionismu a obraz "jako ze života" u realismu
- budování tzv. Národních divadel (symbol jednoty a vysoké kulturní úrovně národa)
- touha oprosti se od konvencí se promítala do názvů nově vznikajících divadel. scén
- 1887 – Svobodné divadlo - Paříž - činnost svobodného divadla, naturalistické postupy (pro hru Řezníci bylo dováženo čerstvé maso z jatek)
- 1889 – Berlín – vznik Svobodného divadla
- 1891 – Londýn – vznik Nezávislého divadla
- 1898 – Moskva – vznik Moskevského uměleckého akademického divadla (MCHAT)
- pol. 20. stol.: vznik moderního dramatu v USA (drama: absurdní, společenské, psychologické, novoromantické, společensko-kritické, avantgardní, poválečné, mechanické)
- expozice (úvod),kolize (zápletka), krize (vyhrocení), peripetie (zvrat), katastrofa (rozuzlení)
SVĚTOVÍ DRAMATICI
GEORGE BERNARD SHAW- anglický spisovatel irského původu
- nositel Nobelovy ceny za r. 1925
- tvůrce žánru tzv. diskusní komediemistr satiry, vtipu a paradoxu; orinizující postoj k předsudkům, hlouposti, společenským konvencím
- velmi detailní scénické poznámky a podrobné úvody
- Caesar a Kleopatra (inspirace: Shakespeare – Julius Caesar) - parodie romantického pojetí lásky
- Svatá Jana - tragédie - hist. námět o Johance z Arku (franc. národní hrdince) - jako kacířka byla upálena, ač její zásluhou byli vyhnáni ze země Angličané - konflikt výjimečného jedince (zdravého rozumu) s mocí, autoritářstvím - upřímnost a opravdovost je vždy nepohodlná - na závěr hry se hlavní aktéři hry setkají a muž z 20. století jim řekne, že byla prohlášena za svatou - vzdají ji hold, ale neodpovídají na otázku, zda-li má vstát z mrtvých a opouštějí ji
- Pygmalion
- inspirace: Mýtus o Kyperském sochaři Pygmalionovi, který vytvořil sochu krásné dívky a zamiloval se do ní. Bohyně lásky Afrodité se nad ním smilovala a soše vdechla život.
- Londýnský profesor fonetiky Henry Higgins a prostořeká pouliční květinářka Líza Doolittlová (Anglie – možnost komunikace mezi vzdělaným gentlemanem a obyčejným chudým děvčetem asi jako mezi sochařem a sochou). Líza přichází k Higginsovi s prosbou, aby ji naučil správně mluvit. Higgins uzavře sázku se svým přítelem Pickeringem, že se mu to podaří. Líza poté okouzlí společnost, také díky tomu, že se naučila vážit si sebe sama jako člověka
- otevřený závěr - dovede Líza svou revoltu pro Higginsovi dokonce anebo vzájemné sympatie přerostou ve vážnější vztah?
- na jeho motiv napsal F. Loewe hru My Fair Lady
JEAN COCTEAU
- básník, prozaik, dramatik, filmový a div. scénarista, režisér, herec, hudebník, choreograf - rysy dadaismu, kubofuturismu, surrealismu
- autor libret Ruského baletu
- Lidský hlas, Krásný necita - působivá monodramata, KC bylo napsaáno pro zpěvačku Edith Piaf
- Orfeus, Antigona, Král Oidipus - dramata s antickými náměty
- Svatebčané na Eiffelovce: jednoaktovka - básnická hříčka - spojení pantomimy, mluveného slova, tance, hudby - text je určen pro dva herce → ostatní předvádějí pantomimu - moderní technika, nesmyslné situace, snové představy - Děj na plošině Eiffelovy věže. Herci předvádějí pantomimu. Vše se točí kolem fotoaparátu, ovšem pokaždé, když fotograf řekne ,,Vyletí ptáček´´, tak vyletí někdo jiný (pštros, dítě) - děj vyprávějí dva fonografy
LUIGI PIRANDELLO
- Nobelova cena za rok 1934
- zabýval se problematikou nemožnosti vzájemného pochopení a dorozumění mezi lidmi (rozpor jednotlivce a společnosti) → předchůdce absurdního dramatu; podivínské stavy, absurdní situace
- ovlivněn verismem = umělecký směr z Itálie mísící prvky realismu a naturalismu
- Šest postav hledá autora - hra uplatňuje princip tzv. "divadla na divadle" - divadelní zkouška pod vedením režiséra přerušena příchodem šesti postav členů jedné rodiny - vyprávějí své osudy, mizí rozdíl mezi skutečností a divadelní iluzí; zdání improvizace (zrušení tradiční vzdálenosti jeviště a hlediště; každá z postav má svou verzi pravdy → pravda je subjektivní
- Jindřich IV. - důležitý motiv masky jako u ↑ - během masopustního veselí upadne muž v kostýmu Jindřicha IV. a ztratí paměť - má mnoho peněz a přátelé mu zařídí dům z 11. století, aby vše vypadalo jako v době života Jindřicha IV., ptz muž si myslí, že je on → když se mu paměť vrátí, zůstává "pomateným", ptz normální svět je plný záludností → do hry vstupuje mužova přítelkyně, muž pak zabije svého soka a aby nebyl potrestán, musí ve své roli zůstat navždy
FEDERICO GARCÍA LORCA
- považován za největšího dramatika španělské literatury
- zastřelený fašisty
- ženská tématika, převážně básník
- prvky - vyhrocené kontrasty, střety s morálkou, velkou vášní, osudovostí, tragickým laděním
- Krvavá svatba - nevěsta ve svatební den opouští ženicha s mužem, kterého miluje, ačkoliv ví, že se řítí do záhuby → zemře manžel i milenec → zbudou jen hořekující ženy
- Dům Doni Bernardy - po smrti manžela uzavírá Bernarda svůj dům na osm let (rodová tradice) - ničí však život svým 5ti dcerám (dům je pro ně vězením); situaci komplikuje pouze zmiňovaný Pepe, který si má vzít nejstarší dceru, ale má poměr s nejmladší, která spáchá sebevraždu → poměr se musí utajit, aby dcera byla "neposkvrněná"
- Pláňky - ženu dožene k vraždě manželova necitlivost, poznání, že jí byla upřena opravdová láska a marná touha po dítěti
BERTOLD BRECHT
- dramatik, režisér, divadelní teoretik, básník, prozaik
- emigroval do Dánska, pak USA
- významný představitel avantgardy
- průkopník epického divadla - inspirace skutečnými událostmi, angažovanost → scény přerušovány, doplňovány komentáři, glosami, výklady vypravěče; přímé oslovení diváků, filmové projekce, otevřená scéna (bez opony) [ED vznikalo od 1/3 20. st.]
- zdramatizoval Haškova Švejka
- Třígrošová opera (Žebrácká opera) - parodie kýčovitých žánrů hudebního divadla i o tom, jako zločin může prorůstat do normální "slušné" společnosti
- Strach a bída Třetí říše (Hitlerův převrat, připojení Rakouska)
- Matka Kuráž a její děti - sociálně zaměřené drama, 30letá válka, smutný příběh obchodnice, která chce před válkou uchránit své děti, táhne se zbožím s armádou (válka je z jejího pohledu nezbytností, její obživou) , přestože přišla o své děti, nepochopila, že válka je příčinou jejího neštěstí; obraz nesmyslnosti války i její podpory
EUGENE O'NEILL
- Američan
- Nobelova cena za rok 1936
- těžký životní osud - matka narkomanka (morfium) + pokus o sebevraždu, mladší bratr zemřel na spalničky, starší bratr na následky alkoholismu zemřel; dětství strávené na cestách
- trpěl alkoholismem, cestoval, opustil rodinu, měl deprese, tuberkulózu
- Smutek sluší Elektře - parafráze Aischylovy Oresteie - děj se odehrává po skončení válečného konfliktu mezi Severem a Jihem - domů se vrací generál Ezra, je zavražděn milencem své ženy, dílo kopíruje osudy postav, ty jsou však řízeny instinkty a vášněmi, ne bohy + destruktivní vliv války
- Cesta dlouhým dnem do noci - 4hodinová hra - pokus vyrovnat se s dávnými, avšak neodeznělými traumaty - psychologické drama - odkrytí osudů rodiny Tyronovy - co osoba, to ztracená existence - vzájemné osočovaní se střídá se záblesky lásky a utěšování - jednotliví členové se hroutí pod svými osudy, jsou lhostejní k osudům svých nejbližších právě kvůli svému zatížení → nářky a stížnosti se mění v samomluvy, na něž nikdo nereaguje - všichni trpí spolu a přece sami - spějí do skutečné i symbolické tmy, tak jako se den mění v noc
- hra byla věnována jeho 3. ženě - ta nevyslyšela jeho přání zveřejnit hru až 25 let po jeho smrti a tak premiéra proběhla dříve
ČESKÉ DRAMA
- vliv moderního světového dramatu
- silný rozvoj divadel a filmu
- vznikají od poloviny 20. let
- inspirace lidovým humorem a zábavou (cirkus, kabaret, film)
- divadlo tvůrčí – kontakt s publikem, aktualizace her
Osvobozené divadlo
- nejvýznamnějšími osobnostmi Jiří Voskovec a Jan Werich (V+W)
- založeno ve 20. letech
- navázání na comedia del art (Carlo Goldoni)
- Vest Pocket Revue (Malá kapesní revue) – 1. hra dvojice V+W, tzv.“Vestpoketka“
- vliv poetismu – volná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel ve scénickém celku, parodie na tradiční postupy → zábavná podívaná nevázané veselí
- převládá smích situační a jazyková komika, komické novotvary, studentský slang i cizojazyčná slova
- hledání východiska z poválečné doby; výsměch hlouposti, snobství, měšťáctví; nadsázka, dvojsmyslnost slov
- v 30. letech přechod od dadaistického humoru k politické satiře – kritika hospodářské krize, nastupujícího fašismu
- spolupráce s Jaroslavem Ježkem (jazzový komponista, spolupracoval s divadlem od roku 1929)
- intelektuální humor
- Caesar - o nedostatcích demokracie, proti fašismu
- Osel a stín - zachycuje politické pozadí procesu – spor o stín; útok na Hitlerovu nacistickou diktaturu v Německu
- Kat a blázen - o původu diktátora
- Balada z hadrů - o Francois Villonovi jako tribunovi lidu; děj se odehrává v cihelně, kde nocují žebráci a další z okraje spol. - jeden studnet začne recitovat Villona, což inspiruje starého herce a s ostatními začnou hrát příběh odehrávající se v r. 1455 v Paříži
- Rub a líc - kritika fašismu
- roku 1938 bylo divadlo úředně zavřeno, Voskovec s Werichem odjíždějí do USA, po válce Werich působil v Divadle ABC (původně Divadlo satiry)
- předscény mezi jednotlivými dějstvími - improvizované dialogy před oponou, bezprostřední kontakt s publikem, propojení hlediště s jevištěm; reakce na aktuální události
Jiří Voskovec (1905 – 1981)
- roku 1939 emigroval do USA, ale až o osmnáct let později získává americké občanství (byl podezírán pro podporu komunismu)
- hrál na Broadwayi
- roku 1963 získal titul národního umělce
- literární tvorba: Fimfárum, Italské prázdniny
- účinkoval také ve filmech: Byl jednou jeden král, Císařův pekař a pekařův císař
- trpěl šedým zákalem a téměř ohluchl
- studoval pražskou konzervatoř – žák Josefa Suka
- zemřel na cronické ledvinové onemocnění
- herec, spisovatel, režisér, výtvarník glosátor
- po válce nahradil Voskovce po boku Wericha, společně vytvořili nové duo
na odkaz Osvobozeného divadla navázala v 2. pol. 20. st. divadla malých forem - Suchý - Šlitr, Vodňanský - Skoumal
D34
- vzniklo roku 1934, roku 1941 bylo zavřeno gestapem (název se měnil podle let působení divadla)
- nic nebylo improvizované, vše pod režisérským dohledem
- všechny složky umění (hudební, taneční, výtvarné, mimické,…) → syntetické divadlo
- kritický pohled na společenské dění
- využití rytmizované sborové recitace - voiceband
- adaptace děl klasiků (Klicpera, Shakespeare, Moliére)
- dramatizace prózy (Švejk, Krysař) a poezie (Máj)
- hry současníků (Žebrácká opera, Manon Lescaut – 1940)
- za okupace stejně jako většina divadel zavřeno
- výrazně rytmizovaný a melodicky přesný sborový přednes
EMIL FRANTIŠEK BURIAN (1904 – 1959)
- zakladatel, dramaturg a režisér divadla, dramatizoval prozaická a básnická díla – Máj, Krysař
- odvlečen do koncentračního tábora, po válce divadlo obnoveno jako D46, po jeho smrti pojmenováno Divadlo E. F. Buriana
další scény: Divadlo DADA, Divadlo Vlasty Buriana
K L A S I C K É
- scény: Národní divadlo, Vinohradské divadlo
KAREL ČAPEK- dramaturg Vinohradského divadla ve 20. letech
- Loupežník - konverzační lyrická komedie - oslava mládí (boj o právo na lásku) × opartnictí a pokrytectví dospělých
- Ze života hmyzu - satir. alegorická hra s rysy expresionismu; kritika lidských chyb a nedostatků; kritika egoismu, poživačnosti, kořistnictví, vládychtivosti, povrchnosti, lakomství; postava tuláka - pozoruje hmyzí hemžení, uvažuje o smyslu života
- Věc Makropulos - utopická komedie, téma dlouhověkosti, života bez hranic; zpěvačka Emilia Marty (během života spousta pseudonymů např. Elina Makropulos) je donucena vyzkoušet elixír života dřív, než ho vyzkouší císař Rudolf II. → dožívá se tří set let: otupělost, únava, nuda → nesmrtelnosti se dobrovolně zřekne → opera Leoše Janáčka
- Bílá nemoc - drama z 2. po. 30. let. 20. st. - konflikt jedince (humanista Dr. Galén) a držitelů moci = strůjců války; diktátor Maršál onemocní nemocí, kterou trpí spoustu lidí, ale Dr. Galén ho bude léčit jen, když zamezí válce → Maršál souhlasí, když mu Dr. nese lék, je ušlapán davem - varování před fašismem a nebezpečím davové manipulace
- RUR (Rossum's Universal Robots) - fantasticko-utopická hra o umělých lidech, schopných nahradit člověka; vzpoura robotů → zánik lidstva - kromě stavitele Alquista; marně se snaží obnovit zničení návod na výrobu robotů; řešení najde ve dvojici nejdokonalejších robotů - Heleny a Primuse - u kterých se projeví novinka = cit → naděje pro lidstvo, je zachráněno; robot je novotvarem J. Čapka - symbolizuje odlidštěné dělníky nebo techniku; autorova obava u budoucnost, nedůvěra k technickým vynálezům
- Matka (poslední drama) - varování před zločinností války + výzva k boji proti násilí a nelidskosti; fiktivní rozhovor mezi matkou Dolores a jejím mrtvým manželem a 4 syny (zhoubná nemoc, padl jako letec, dvojčata padla v občan. válce); naživu zůstal jediný syn - matka ho nechce pustit do války - střet dvou principů života - muži chtějí plnit nadosobní úkoly × ženy chtějí zachovat život - po poznání, jak krutý je nepřítel, matka posílá syna do boje s puškou v ruce
FRÁŇA ŠRÁMEK
- impresionistická dramata
- Léto - lyrická oslava mládí a lásky × měšťácký svět a nuda intelektuálů; lyrická atmosféra horkého letního večera
- Měsíc nad řekou - melancholická atmosféra - autorovy vzpomínky na studium v Písku na gymnáziu - sraz absolventů školy - stesk stárnoucí generace, smír a rezignace × svět jejich dcer a synů - zachyvení pocitů a nálad, zamyšlení nad životem
→ zfilmováno - hl. role Dana Medřická
- Hagenberg - politická hra zachycující válečné události a poslední dny Rakouska
JIŘÍ MAHEN
- vl. jm. Antonín Vančura
- Husa na provázku (6 parodických filmových libret pod vlivem dadaismu a poetismu, dnes divadlo v Brně)
- Jánošík - symbolická postava bojovníka proti útisku, buřiče zbaveného baladických rysů = projev dobového sociálního protestu, anarchismu
- lepší básník než dramatik, zdramatizoval Tři mušketýři,
- Manon Lescaut - poetická adaptace Prévostova románu; veršované drama; kouzlů básnického jazyka → symbol národní nezdolnosti; Des Grieux se má stát knězem, ale zamiluje se do krásné Manon a knězem se nestane. Později se s M rozchází a stává se knězem. Po opětovném setkání jí opět podlehne. Za trest je M poslána do Ameriky, ale cestou zemře DG v náručí.
VIKTOR DYK
- Zmoudření dona Quijota - dílo českého divadelního symbolismu - parafráze Cervantesova románu - tragikomický rytíř je pojat jako snílek, který ztrátou iluzí a snů (zmoudřením) ztrácí smysl života a umírá - autorova touha po vyplnění snů, po kráse a pravdě vtělena do osamoceného bouřícího se jedince = donkichotský zápas za ideál
- komunista, pracoval pro Lid. noviny
- Hrátky s čertem - vychází z pohádkových motivů – vyprávění o čertovi a Káče → hra líčí boj prostého č. člověka proti bezpráví, násilí a špatnosti - hl. hrdina je vysloužilý voják Martin Kabát → pro záchranu nevinných duší se pustí do boje s celým peklem → zvítězí voják (ne tvrdohlavý, nebojácný, užívá selského rozumu, vychytralý nad čerty - premiére ve Stavovském divadle
- zfilmováno (režie: Josef Mach) - 1956
Dobrý den, v rámci nějaké diskuze bych se vlastně chtěl zeptat, zda v době, kdy se běžně dělají IT řešení na míru, které vám během několika vteřin najde všechny potřebné informace a ještě vám je taxonomicky rozřadí, zda je pro maturitní zkoušku opravdu důležitá odpověď na otázku toho, jak se vyvíjelo drama před sto lety? Děkuji za váš názor a přeji fajn den! :)
OdpovědětVymazatMichale, děkuji za krásnou demonstraci linkbuildingu. :)
VymazatŘekla bych, že znalost literatury 20. století vám v běžném životě opravdu nepomůže při vyplňování daňového přiznání nebo žádosti o hypotéku, ale obohatí to Vašeho ducha a dodá Vám všeobecný rozhled. A student gymnázia by všeobecný rozhled mít měl. Včetně znalosti IT vychytávek.
Mějte se a budujte prokliky dál. Jana