1. 6. 2012

Světová literatura 1. pol. 20. st.

Světové události
  • Trojspolek (NĚM, R-U, IT) a Trojdohoda (VB, FR, RUS) - válečná seskupení stojící proti sobě
  • 28. 7. 1914 - 11. 11. 1918 1. sv. válka - NĚM a spojenci poraženi
  • 1919 – mírová konference v Paříži – poválečné uspořádání Evropy – založena Společnost národů
  • 1922 – vznik SSSR
  • 1929 – hospodářská krize – vypukla v USA – zasáhla celý svět
  • 29. – 30.9. 1938 – mnichovská konference –účast N, VB, FR, IT
  • 14. 3. 1939 – vyhlášena samostatnost Slovenska
  • září 1939 – útok N na Polsko – začátek 2. sv. války
  • 1945 – založení OSN v San Franciscu
  • 8. 5. 1945 – konec 2. sv. války v Evropě bezpodmínečnou kapitulací NĚM

ZNAKY

  • rozpor mezi tvorbou (experimentální) oslovující úzkou skupinu lidí X tvorbou tradičnější zaměřenou na široký okruh čtenářů
  • lit. dílo je fikcí, neopisuje skutečnost
  • vnitřní monolog, polopřímá, nevlastní přímá a smíšená řeč
  • reakce autorů na převratné objevy a myšlenky narušující dosavadní představy o světě - např. psychoanalýza Freuda, Einstein
  • próza rezignuje na příběh, snaží se ho nahradit publicist. postupy
  • vliv na literaturu měla i zrychlená komunikace mezi kulturami
  • avantgardní či modernistická díla - díla, která radikálně zasáhla do dosavadních představ o literatuře
  • rozchod s klasickými vyprávěcími postupy, experimenty s jazykem, přehodnocení kategorie času a prostoru
  • snaha zničit staré a vybudovat nový svět

FUTURISMUS

  • dynamika, rychlost, pohyb, síla
  • velebení techniky
  • rozchod s tradicí - důraz na novou formu děl

Velemir Chlebnikov

  • "osvoboditel ruského verše"
  • jakoby přehlížel svět kolem sebe
  • osoba věštce předpovídajícího a pokoušejícího se vytvořit nový svět - světové bvratství a souznění člověka s přírodou
  • zaumný jazyk - nový jazyk, který měl jít "nad rozum" - rozumné jazyky rozeštvaly lidstvo
  • odstraňoval z ruštiny cizorodé prvky, používal archaismy → šlo mu o význam řečeného
  • zaumy se měly dotýkat vědomí člověka jako kdysi zaklínadla
  • psal lyriku i s epickými prvky např. poema Ladomír, psal i prózu, většina jeho děl zůstala nedokončená

Vladimir Majakovskij

  • označován za umělce, jehož "ústy hovoří lid"
  • přednášková a recitační vystoupení - získal si publikum
  • básně měly výrazný rytmus, zvukově zajímavé, obsahovaly řečnický styl X úderné slovo a sarkasmus
  • vyjadřovaly odhodlání, pohyb a sílu
  • kriticky ohodnotil sebevraždu básníka Jesenina, sám se také zasebevraždil
  • oslovení, vojenské výrazy, neologismy, náboženské obrazy a obraty
  • Oblak v kalhotách - poema - odraz autorových citových traumat - odhadnul příchod revoluce
  • Vojna a svět - protiválečně zaměřená poema
  • Plným hlasem - rozsáhlá báseň - autorova závěť - doufal, že mu bude dopřáno naplnit avantgardní sen o přeměně světa -  umělecky i lidsky doplatil na svou naivitu ve vztahu k politice a ideologii

Guillaume Apollinaire

  • Alkoholy - sbírka básní - básnická všestrannost - básně mají vytvářet skutečnost, ne ji jen reprodukovat jako fotka - záleželo na citu a intuitivním poznávání → proto básně působí nelogicky
  • Pásmo - střídání prostředí a měst, přemisťování v čase → vystihnutí dynamiky moderní doby - každý verš se stává samostatnou jednotkou - je vysvobozen z pevného vztahu k okolním veršům
  • zákl. prvkem je metafora - neologismy, archaismy - důležitá je grafická podoba básní

DADAISMUS

Tristan Tzara

  • autor manifestů dadaismu
  • První nebeské dobrodružství pana Antipyrina - nesouvislá změť slov - psaní je pro dadaisty pouhým uvolňováním proudu slov, čistě biologická záležitost bez intelektuální námahy - zákl. prvek dadaistů je náhoda a hravost

SURREALISMUS

  • poezie měla sloužit všem
  • oblíbená místa: nevěstince, cirkusy, kavárny, bleší trhy, ...
  • experimenty se sny, hypnotické stavy
  • zájem o duševní choroby, o sexualitu
  • vyznavači černého humoru
  • vyvolávači skandálů

André Breton

  • autor manifestů surrealismu
  • pojmy: automatický text, sen a podvědomí
  • Magnetická pole - spolu s Philippem Soupaultem - metoda automat. textu - nemít téma ani plán, odpoutat se od vnějšího světa, zapisovat rychle a vše, co nás napadne, nekontrolovat text

PRÓZA

  • abstrakce, experimenty s jazykem

James Joyce

  • dramatický převrat v literární technice
  • Odysseus - experimentální román - parafráze Homérovy Odyssey - obraz současného Dublinu - jeden den v života Leopolda Blooma - není důležitý děj, ale zpracování díla - 18 epizod (každá odpovídá 1 příběhu Odyssey) - příběh Blooma a Štěpána, závěr díla je monologem Molly → bez interp. znamének, proud vědomí = vnitřní monolog - text je protkán kulturními, historickými, literárními a dalšími odkazy, dále hříčkami a narážkama, které jsou v plném rozsahu srozumitelné jen autorovi
  • román začíná 16. června 1904 - den, kdy se autor setkal se svou celoživotní láskou

Marcel Proust

  • modernista
  • Hledání ztraceného času - 6svazkový román - autor chce oživit minulost - ta ovlivňuje člověka, pomáhá nalézt smysl života - vyjádření pocitů hl. postavy - podnětem k procesu hledání se stala náhodná vzpomínka

ANTIUTOPIE

  • snaha zachytit totalitně řízený svět

George Orwell

  • 1984 - román  - záměr: ozřejmit nadčasovou podstatu totalitarismu - dílo dokončeno v době, kdy byl poznamenán tuberkulózou - název je přesmyčkou roku, kdy byl román dokončen - země je rozdělená mezi tři stáleválčící superstáty - hl. hrdina - zaměstnaný na Ministerstvu pravdy má za úkol přizpůsobovat minulost přítomnosti - život bere bez radosti, je neustále sledován Velkým bratrem - ztráta soukromí - jakákoliv samostatná myšlenka je "ideozločin" - pokusil se totalitě vyhnout → psal si deník (hrozil mu i trest smrti) - zamiluje se do dívky, která nesnáší Stranu (úkol: potírat přirozenou lásku) - pokus o odboj, oba uvězněni a trýzněni
  • Principy newspeaku - část knihy, zaznamenávající vytvoření nového jazyka - jednoduchého, člověka skoro degradujícího na úroveň zvířete
  • podobné motivy ve filmu Equilibrim

REALISMUS

  • vyrůstající z tradic z 19. st.

Maxim Gorkij

  • Psoty lopoty - povídka - sociální a mravní témata - hl. postava najde opilou ženu, zavede ji domů a poté si povídá s jejím synem a dovídá se o jejich života
  • Matka - román - typizace - přerod obyčejné ženy v uvědomělou revolucionářku - 1. dílo socialistického realismu (objektivita, preferování určitých témat → podřízení pohledu autora pohledu strany - pravda i fakta zkreslována, skutečnost se měnila v naprostý výmysl)

ZTRACENÁ GENERACE + TÉMA VÁLKY

  • ovlivněni válkou, jíž byli účastníci

Ernest Hemingway

  • zpravodaj amer. novin
  • hl. hrdina = muž vystavený zásadní zkoušce - psychické i fyzické
  • snaha o oproštění formy, o zachycení nejopravdovějšího a nejzákladnější životního prožitku
  • Stařeč a moře - novela - zápas starého kubánského rybáře s obří rybou - ryba ho zatáhne na moře, nakonec ji ohlodají žraloci, stařec se vrací jen s kostmi - je vítězem i poraženým - vnitřní monolog hrdiny → sledujeme bezprostřední vjemy postavy, autor nedoplňuje žádné jiné poznatky či informace
  • Komu zvoní hrana - román - zákl. myšlenka "Žádný člověk není ostrov jen sám pro sebe, každý je kus nějakého kontinentu." → převzato od angl. barokního básníka - hl. hrdina staví zájmy obecné nad osobní - obětuje život ve válce -
  • námět: působení EH jako válečného korespondenta ve španělské občan. válce (1937-38)

Erich Marie Remarque

  • Na západní frontě klid - román - zpráva o generaci zničené válkou, přestože válku přežila - ich-forma - o životě kluka, který se se spolužáky nechal naverbovat do armády - šikana při výcviku - vrženi do války - závěr díla je v er-formě → zpráva o smrti hl. hrdiny r. 1918 ve chvíli, kdy vrchní velitelství ohlašuje "na západní frontě klid"

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)