31. 5. 2012

Reklama

slovo reklama pochází z latinského slova re-clamo (=vyvolávat, kříčet, přilákat k něčemu pozornost)

Dělení:

    1. Reklama komerční:  cílem upozornit veřejnost na určitý výrobek nebo službu s cílem přimět ji k nákupu nebo investici
    2. Reklama politická: jde především o prezentaci politických stran v předvolební kampani, má velmi blízko k propagandě (= veřejné šíření myšlenek, názorů s cílem získat přívržence)
    3. Reklama sociální: snaží se upozornit na nějaký společenský problém, změnit postoje či chování veřejnosti v nějaké oblasti
  • všechny typy reklam jsou si však podobné - mají v zásadě stejné cíle
  • využívají stejné nosiče (billboardy, televizní spoty, letáky do schránky, inzeráty v tisku apod.)
  • mají podobné funkce a používají podobné postupy

Funkce:

  • podle funkce můžeme reklamní sdělení rozdělit do čtyř skupin:
  1. informativní reklama: informuje o nových výrobcích, hledá nové zákazníky pro stávající produkt, sděluje změnu ceny, představuje nové užitné vlastnosti výrobku, vytváří image výrobku, upravuje špatné mínění o výrobcích…) → kosmetika
  2. přesvědčovací reklama: sděluje důvody pro výběr toho konkrétního výrobku, přesvědčuje o důvodech pro změnu výrobku/služby, uvádí důvody, proč si stávající zákazníci mají kupovat produkt/službu, jsou většinou cílené na určitou skupinu obyvatel (ženy x muži, věk..) → pojištění
  3. srovnávací reklama: přesvědčuje o výhodách produktu/služby ve srovnání s konkurencí → mycí prostředky, pasty na zuby
  4. dlouhodobá reklama: připomíná zákazníkům, že produkt mohou potřebovat v budoucnosti, hledá nový typ zákazníků, kteří mají výrobek koupit, vkládá výrobek do paměti spotřebitelů mimo hlavní sezónu..) → cestovní kancelář

Postupy:

  • reklama má sklon k idealizaci a ke zjednodušení (nabízené výrobky nemají žádné stinné stránky, vydrží věčně, neporouchají se, vše je jasné a jednoduché, levné) např. vzorný rodinný život, rozpustilá dítka, která přiběhnou se špinavým tričkem připraveným na praní
  • stála snaha o upoutání pozornosti však vede k opakování jednoduchých a nápadných motivů
  1. klišé: otřelý slovní obrat
  2. stereotyp

PŘESVĚDČOVACÍ PROSTŘEDKY REKLAMY

  1. Přednosti produktu: reklamy zdůrazňují a vyzvedávají pouze přednosti produktu, snaží se přesvědčit spotřebitele, že výrobek je naprosto výjimečný a nemá konkurenci. → mycí prostředky
  2. Sdílené hodnoty: zobrazují hodnoty obecně přijímané lidmi (úspěch, domov, jistota, bezpečí apod.) → auto, pojištění
  3. Nápodoba a ztotožnění: zobrazují osoby, které neustále výrobek používají. → kosmetika
  4. Doporučení: využívá oblíbené osobnosti k tomu, aby o nějakém výrobku řekli ,,svůj´´ názor. → Activia
  5. Opakování: lidé mají sklon zaznamenat a pamatovat si sdělení, které se opakuje a současně věřit tomu, co si pamatují. → teleshopping
  6. Odměna: reklamy velmi často nabízejí nejrůznější druhy odměn (slevy, dárky, více výrobků za jednu cenu apod.) → teleshopping
  7. Trest, strach: používají nepřímou hrozbu negativních důsledků, které mohou nastat tím, že člověk nevlastní určitý výrobek, či neprovozuje určitou činnost. → BESIP (spíš reklamní kampaň), auto – airbagy, náplasti na opary
  8. Humor: předpokládá se, že pokud se člověk při reklamě zasměje, lépe si zapamatuje a spojí si s výrobkem dobré pocity. → kotila
  9. Provokace: jsou z etického hlediska problematické, předpokládají, že si jich člověk povšimne pro jejich netradičnost. → bylinková Kofola
  10. Srovnání: výslovně či nepřímo identifikuje konkurenta, zboží nebo služby nabízené konkurentem a říká že je lepší. → prací prášek, pojištění, káva
  11. Tradice. často zdůrazňují tradici výrobku, který je už zde několik let, dobou prověřený – spolehlivý. → káva, Orion, Jar
  12. Statistika: přesvědčování na základě grafů, studií a různých výzkumů, mají nás vědecky přesvědčit o kvalitě výrobku. → Orbit

z hlediska zvukové stránky jazyka

  • metafory (T-mobile, volání o víkendu – Sobota)
  • opakování: teleshopping
  • přirovnání (léky na hubnutí: ,,Dříve sem vypadalo jako vepř..´´)
  • oslovování adresáta: přitáhnutí pozornosti
  • zájmena (Vy, Vás, Tebe…)
  • hovorové prostředky (podle toho, jakou skupinu oslovujeme)
  • anglicismy: ,,Chceš být in?´´
  • neologismy (názvy produktů)
  • zvukomalebnost, rytmičnost, rýmování se
  • personifikace

grafické odlišení textu

  • barvy, obrázky...

- publikace: Reklama v češtině, čeština v reklamě – Světla Čmejrková (zaměřeno na jazykové prostředky využívané v reklamě)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)