slovo reklama pochází z latinského slova re-clamo (=vyvolávat, kříčet, přilákat k něčemu pozornost)
Dělení:
- Reklama komerční: cílem upozornit veřejnost na určitý výrobek nebo službu s cílem přimět ji k nákupu nebo investici
- Reklama politická: jde především o prezentaci politických stran v předvolební kampani, má velmi blízko k propagandě (= veřejné šíření myšlenek, názorů s cílem získat přívržence)
- Reklama sociální: snaží se upozornit na nějaký společenský problém, změnit postoje či chování veřejnosti v nějaké oblasti
- všechny typy reklam jsou si však podobné - mají v zásadě stejné cíle
- využívají stejné nosiče (billboardy, televizní spoty, letáky do schránky, inzeráty v tisku apod.)
- mají podobné funkce a používají podobné postupy
Funkce:
- podle funkce můžeme reklamní sdělení rozdělit do čtyř skupin:
- informativní reklama: informuje o nových výrobcích, hledá nové zákazníky pro stávající produkt, sděluje změnu ceny, představuje nové užitné vlastnosti výrobku, vytváří image výrobku, upravuje špatné mínění o výrobcích…) → kosmetika
- přesvědčovací reklama: sděluje důvody pro výběr toho konkrétního výrobku, přesvědčuje o důvodech pro změnu výrobku/služby, uvádí důvody, proč si stávající zákazníci mají kupovat produkt/službu, jsou většinou cílené na určitou skupinu obyvatel (ženy x muži, věk..) → pojištění
- srovnávací reklama: přesvědčuje o výhodách produktu/služby ve srovnání s konkurencí → mycí prostředky, pasty na zuby
- dlouhodobá reklama: připomíná zákazníkům, že produkt mohou potřebovat v budoucnosti, hledá nový typ zákazníků, kteří mají výrobek koupit, vkládá výrobek do paměti spotřebitelů mimo hlavní sezónu..) → cestovní kancelář
Postupy:
- reklama má sklon k idealizaci a ke zjednodušení (nabízené výrobky nemají žádné stinné stránky, vydrží věčně, neporouchají se, vše je jasné a jednoduché, levné) např. vzorný rodinný život, rozpustilá dítka, která přiběhnou se špinavým tričkem připraveným na praní
- stála snaha o upoutání pozornosti však vede k opakování jednoduchých a nápadných motivů
- klišé: otřelý slovní obrat
- stereotyp
PŘESVĚDČOVACÍ PROSTŘEDKY REKLAMY
- Přednosti produktu: reklamy zdůrazňují a vyzvedávají pouze přednosti produktu, snaží se přesvědčit spotřebitele, že výrobek je naprosto výjimečný a nemá konkurenci. → mycí prostředky
- Sdílené hodnoty: zobrazují hodnoty obecně přijímané lidmi (úspěch, domov, jistota, bezpečí apod.) → auto, pojištění
- Nápodoba a ztotožnění: zobrazují osoby, které neustále výrobek používají. → kosmetika
- Doporučení: využívá oblíbené osobnosti k tomu, aby o nějakém výrobku řekli ,,svůj´´ názor. → Activia
- Opakování: lidé mají sklon zaznamenat a pamatovat si sdělení, které se opakuje a současně věřit tomu, co si pamatují. → teleshopping
- Odměna: reklamy velmi často nabízejí nejrůznější druhy odměn (slevy, dárky, více výrobků za jednu cenu apod.) → teleshopping
- Trest, strach: používají nepřímou hrozbu negativních důsledků, které mohou nastat tím, že člověk nevlastní určitý výrobek, či neprovozuje určitou činnost. → BESIP (spíš reklamní kampaň), auto – airbagy, náplasti na opary
- Humor: předpokládá se, že pokud se člověk při reklamě zasměje, lépe si zapamatuje a spojí si s výrobkem dobré pocity. → kotila
- Provokace: jsou z etického hlediska problematické, předpokládají, že si jich člověk povšimne pro jejich netradičnost. → bylinková Kofola
- Srovnání: výslovně či nepřímo identifikuje konkurenta, zboží nebo služby nabízené konkurentem a říká že je lepší. → prací prášek, pojištění, káva
- Tradice. často zdůrazňují tradici výrobku, který je už zde několik let, dobou prověřený – spolehlivý. → káva, Orion, Jar
- Statistika: přesvědčování na základě grafů, studií a různých výzkumů, mají nás vědecky přesvědčit o kvalitě výrobku. → Orbit
z hlediska zvukové stránky jazyka
- metafory (T-mobile, volání o víkendu – Sobota)
- opakování: teleshopping
- přirovnání (léky na hubnutí: ,,Dříve sem vypadalo jako vepř..´´)
- oslovování adresáta: přitáhnutí pozornosti
- zájmena (Vy, Vás, Tebe…)
- hovorové prostředky (podle toho, jakou skupinu oslovujeme)
- anglicismy: ,,Chceš být in?´´
- neologismy (názvy produktů)
- zvukomalebnost, rytmičnost, rýmování se
- personifikace
grafické odlišení textu
- barvy, obrázky...
- publikace: Reklama v češtině, čeština v reklamě – Světla Čmejrková (zaměřeno na jazykové prostředky využívané v reklamě)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)