31. 5. 2012

České a světové drama 2. pol. 20. st.


  • po r. 1948 (politický převrat) se drama u nás výrazně změnilo (dříve se vyznačovalo stylovou, žánrovou i tematickou růzností)
  • podřízení dramatu státním organizacím a jediné ideologii, zvýšení počtu profesionálních souborů
  • "povinný optimismus" → převaha veseloher, "vážná" dramata konflikt spíše předstírala, pro psychologii postav a opravdovou tragédii nebyl prostor (za socialismu k žádným tragédiím údajně nedocházelo)
  • r. 1952 - Vinohradské divadlo přejmenováno na Ústřední divadlo Československé armády - hry budovatelské či z doby Říjnové revoluce

Vašek Káňa

  • budovatelská hra Parta brusiče Karhana - propagovala socialistický vztah k práci

Josef Kainar

  • Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou - hra s absurdními prvky - hry tohoto žánru nebyly vítány - tato hra byla hrána v Divadle satiry, které působilo na scéně pouze 2 roky - matku Ubu hrál Josef Hlinomaz (z filmu Limonádový Joe)

Jan  Werich a Miroslav Horníček

  • uvedli na scénu vybrané hry zlaté éry Osvobozeného divadla →  Caesar, Balada z hadrů (inspirace životem F. Villona)

Vítězslav Nezval

  • Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou - veršovaná hra - navazuje na utopická dramata K. Čapka či tragédie J. Vrchlického

František Hrubín

  • Srpnová neděle - psychologické drama

Pavel Kohout

  • Taková láska - 1. hra, která Kohouta proslavila v zahraničí a to i za "železnou oponou" - brechtovské zcizující prvky - zajímavá kompozice → prolínání čas. rovin → po smrti je nahlíženo na příčiny smrti z několika pohledů (film - 1959 - Taková láska, r. V. Jasný)
  • zdramatizoval různé lit. předlohy např. Cesta kolem světa za 80 dní od J. Verna, Válka s mloky od K. Čapka či Haškův Švejk
  • August, August, august - cirkusové prostředí, hlavní postavou je smutný klaun August, který má sen, že bude drezírovat 8 bílých lipicánů, ředitel na něj proto pustí tygry a ti ho sežerou - souboj mezi naivním a dobromyslným klaunem a mazaným ředitelem (= komunistické hledisko) (od března se bude hrát v Divadle Pod Palmovkou
  • Marie zápasí s anděly  - vzdal hold V. Chramostové
  • Život v tichém domě - nerudovský - ironicky pojatý název - absurdní motivy - spojení tří aktovek - hry fungují jako výklad ochoty občanů podílej se na vlastním zničení, zároveň o devastující moci státu při zacházení s bezmocnými občany - 2. aktovka Pech pod střechou - pana Pecha navštíví příslušník Státní bezpečnosti a vidí v něm potencionálního vraha → pan Pech se jím nakonec stane

→ drama se postupně začíná odpoutávat od socialistických požadavků

2. pol. 50. let - 60. léta

  • vznikají malé scény provozující volná autorská, z valné části improvizovaná představení - tzv. divadla malých forem - malé scény se staly 1 ze stěžejním divadelních fenoménů 60. let
  • mluvené slovo se prolínalo s písněmi a hudbou, hráli i neprofesionální herci
  • vliv absurdního dramatu a amerických muzikálů - obnovení tradičního psychologicko-společenského dramatu
  • 1958 - Divadlo Na Zábradlí - založeno zásluhou J. Suchého a I. Vyskočila - hrána hra Kdyby tisíc klarinetů (pod tvůrčím vlivem Vyskočila vstupuje do světa dramatu i V. Havel)
  • 1959 - divadlo Semafor - založeno J. Suchým a J. Šlitrem = Sedm Malých Forem (film, poezie, jazz, loutky, tanec, výtvarné umění a hudební komedie)

Jiří Suchý

  • spolupracoval s Jitkou Molavcovou - uplatnila se ve hrách Dr. Johann Faust, Praha 2, Karlovo náměstí 40, Jonáš a Melicharová
  • 1967 - Divadlo Járy Cimrmana - společný projekt skupiny tvůrců, kteří se předtím sešli při psaní rozhlasových skečů - zakládající členové Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák → rozvinuli původní východiska a z Járy Cimrmana učinili postavu přitahující široký okruh diváků či dokonce fenomén přesahující hranice umělecké tvorby
  • Hospoda na mýtince - prvotní cimrmanovská hra - všechny tyto hry vznikaly spoluprácí Smoljaka a Svěráka
  • cimrmanovská představení měla 2 části:
  1. jednotliví členové souboru seznamují publikum  s průběhem a výsledky bádání o životě a díle fiktivního č. velikána
  2. samotná hra
  • Cimrman vyvolává radostný úsměv, což je dáno snahou umožnit divákovi se s ním ztotožnit
  • prvky lidového humoru, jednoduchá situační komika

Absurdní drama

Ivan Vyskočil

  • "nedivadlo" - představení bylo tvořeno vyprávěním - často improvizovaným - a komentováním děje a scény divadla - divadlo se rodilo před očima diváka v závislosti na jeho reakci
  • Bráškové - absurdní drama (ze souboru Malé hry)

Václav Havel (1936-2011)

  • dramatik, esejista, publicista, básník (experimentální poezie Antikódy), mluvčí Charty 77
  • téma: lidská identita, krize mezilidských vztahů, degenerace jazyka
  • zrcadlo absurdního systému, odlidštěného člověka
  • nejistota, nesmyslnost rozhovorů, přihlouplost a omezenost, neschopnost naslouchat a domluvit se
  • Zahradní slavnost – totalitní režim na počátku 60. let v ČSR - šachová partie = systém a člověk ztrácející identitu - inteligentní mladík Hugo Pludek chce zaměstnání, na zahradní slavnosti Likvidačního úřadu si osvojil fráze a ztrácí svou identitu - jazyk je prostředkem manipulací s člověkem - motivy se opakují – gesta, fráze, komolení úsloví, obecná čeština, špatná výslovnost cizích slov
  • Žebrácká opera – inspirace dílem B. Brechta, podsvětí = činy mocenského aparátu -manipulaci moci lze uniknout pouze smrtí - byla hrána v Havlově chalupě na Hrádečku -premiéra v Divadle na tahu (hospoda v Horních Počernicích), 1975 rozehnáni policií
  • Audience – Vaněk dělníkem v pivovaře pronásledovaný režimem - je přemlouván sládkem, aby na sebe psal udání a donášel sám na sebe - závěrečná pasáž se vrací směrem na začátek → nesmyslný bludný kruh - postava "zakázaného" nesmělého dramatika Ferdinanda Vaňka (velmi významná postava, použil ji ve více svých dílech, dokonce ji "propůjčil" P. Kohoutovi a dalším tvůrcům)
  • Vernisáž – disident spisovatel Bedřich pozván na návštěvu, kde mu známí ukazují byt – známí se tváří, jak se mají pohodově, přitom zakrývají prázdnotu svého života


Oldřich Daněk

  • hist. hry - Čtyřicet zlosynů a jedno neviňátko
  • Vévodkyně valdštejnských vojsk - autor s ní zvítězil v soutěži ke 100. výročí založení ND - děj se odehrává mezi lety 1619 - 1634 na místech spjatých s 30letou válkou - ironický pohled na válku - drama se blíží brechtovskému epickému divadlu - všechny postavy jsou neustále na jevišti, pokud zrovna nehrají, komentují probíhající děj - 1 herec hraje 2 i 3 role - v bitevních scénách vojáci "útočí" do publika

Josef Topol

  • existenciálně laděné hry psané zčásti pro pražské Divadlo Za Branou
  • Konec masopustu - společenské drama - masky během průvodu maškar fungují jako ymboly odhalující lidské charaktery
  • Kočka na kolejích - jednoaktová hra - vylíčení mezních situací v lidském životě - zfilmováno jako 1. filmový muzikál

Milan Kundera

  • Majitelé klíčů - psycholog. drama z doby okupace
  • Ptákovina - absurdní hříčka

70. léta

  • divadla a drama zasaženy normalizací - zákaz činnosti = "pohřbení zaživa" → uvádění her pod cizími jmény, tajná domácí představení, knižní vydání v zahraničí či samizdatu (= vydávání zakázané literatury nebo literatury zakázaných autorů)
  • 1972 - zastavení činnosti celých scén např. Divadla Za Branou

František Pavlíček

  • Dávno, dávno již tomu. Zpráva o pohřbívání v Čechách - monodrama - ušito "na tělo" V. Chramostové - ztělesnila postavu Boženy Němcové z jejích těžkých let - děj se dotkne tří pohřbů - syna Němcové, K. H. Borovského a samotné Němcové

Milan Uhde

  • Balada pro banditu - muzikálová adaptace divadelní hry na téma Olbrachtova Nikola Šuhaje Loupežníka - podle této hry vznikl v roce 1978 i stejnojmenný film režiséra Vladimíra Síse

Světové drama

ZNAKY

  • prolínání žánrů a forem
  • zdůraznění divadelnosti v pravém slova smyslu - potlačení stěžejní úlohy výchozího textu
  • akční prvky
  • padají tabu - zobrazování brutality a intimních situací
  • nové technické prostředky - video, počítačové animace

Známá díla

  • Peter Shaffer - Amadeus - vychází z osvědčených tradic a dramatických postupů - vypráví o skrytém střetu mezi Mozartem a císařským dvorním skladatelem a kapelníkem Salierim - drama řeší otázky umělecké geniality a průměrnosti a jejich spojení s otázkami morálními - Salieri kvůli žárlivosti na genialitu Mozarta vymyslí plán na jeho zničení - zfilmováno Milošem Formanem
  • "komerční divadlo" - nejslavnější muzikály z USA - My Fair Lady (na námět G.B. Shawa - Pygmalion), West Side Story, Jesus Christ Superstar (zhudebněno Andrewem Lloydem Webberem - hraje se v hudebním divadle Karlín v Pze - hl. role Kamil Střihavka), Vlasy (zfilmováno M. Formanem)

Absurdní drama ve světové literatuře

  • 50.a 60.léta 20.století
  • z latinského absurdus = nesmyslný; tzv.antidrama
  • bezmoc osamělého, úzkostného člověka, který ztrácí schopnost dorozumět se s ostatními lidmi
  • nesmyslnost lidského jednání, únavný stereotyp
  • degradace jazyka jako dorozumívacího prostředku
  • nesouvislý děj
  • prázdnota -> skromné rekvizity
  • zdánlivě nesmyslné dialogy, na sebe nenavazující promluvy
  • opakování slov a vět

Samuel Beckett (1906-1989)

  • Ir; dramatik a prozaik
  • Nobelova cena 1969; psal francouzsky a anglicky
  • vědomě a provokativně porušoval divadelní zvyklosti a konvence
  • zaměřil se na jazyk jako nástroj komunikace mezi lidmi, který pozbyl svou komunikační funkci
  • Čekání na Godota – chaotický dialog dvou tuláků Vladimíra a Estragona na venkovské cestě -čekají na neznámého Godota, který by měl změnit jejich život - dny čekání přežívají tím, že hovoří (mluví aby mluvili) - opakovaná scéna s chlapcem, který vždy oznámí, že Godot přijde až další den - beznadějnost, bezvýchodnost, monotónnost (chybí zápletka a děj) - stereotyp je podobenstvím o stavu světa a lidstva: opuštěnost, zklamání
  • Konec hry – 4 postavy: Hamm na vozíku, jeho beznozí rodiče Nagga a Nell uvěznění v popelnicích a jejich sluha Clov, který jediný chodí a nakonec je opustí; představa konce světa
  • Šťastné dny – Vinnie a Willi; bezvýchodnost situace: žena je zahrabaná v hlíně a její slabomyslný druh jí nedokáže pomoci
  • Dech – půlminutová hra ohraničená nádechem a výdechem; v záblesku světla jsou vidět předměty symbolizující smrt a pohřeb
  • Nyní – hra bez postav, kde jsou slyšet jen hlasy
  • hra Katastrofa je věnována Václavu Havlovi

Eugéne Ionesco (1912-1994)

  • francouzský dramatik rumunského původu
  • typická hravost a vynalézavost „antijazyk“
  • Plešatá zpěvačka – nesmyslná konverzace dvou manželských párů (Smithovi a jejich hosté Martinovi), služky a velitele hasičů - banální, nesouvislé fráze bez logické souvislosti (inspirací byl groteskní text v konverzační příručce angličtiny), dějové náznaky - rozhovor nabývá na agresivitě, mluvčí se přestávají vnímat - repliky jsou nesmyslné průpovídky, slova, slabiky, hlásky -> bezvýchodná situace – „tragédie řeči“ - v závěru hry se vrací výchozí situace, role hostů a hostitelů se vyměnila
  • Novy nájemník – nájemník se postupně ztrácí mezi předměty zaplňujícími jeho pokoj
  • Amadeus aneb Jak se ho zbavit – rozpínající se mrtvola narušuje život manželské dvojice
  • Židle – hl. hrdiny jsou Stařeček a Stařenka - Stařeček chce lidstvu sdělit své poselství, pozve hosty a řečníka - to vše jen ve své mysli - nakonec přijde opravdový Řečník, Stařeček mu sdělí poselství a se Stařenkou skočí z okna - Řečník se pak snaží složitě obecenstvu oznámit, že je hluchoněmý - na scéně zůstanou místo lidí jen židle = symbol prázdnoty a pomíjivosti
  • Nosorožec – hlavní hrdina se nechce proměnit v nosorožce, protože by se stal součástí bezmyšlenkovitého stáda

Edward Albee (1928)

  • americký dramatik; zobrazení člověka v krizových situacích
  • Pískoviště – krutost mezilidských vztahů v rodině: scéna pohřbívání zaživa - přestárlá babička je hozena na písek na pláži a dětskou lopatkou se zahrabává
  • Kdo se bojí Virginie Woolfové – setkání dvou manželských párů - stárnoucí vysokoškolský profesor Jiří s Martou a mladý biolog Nick s Drahunkou - postavy jsou na večírku, odhalení prázdnoty, duševní pokleslosti, přetvářka zdánlivě úspěšných lidí
  • u nás poprvé vyšlo pod názvem Kdopak by se Kafky bál - Kafka byl  známější osobností než anglická modernistka V. Woolfová, k níž se hlásil autor hry
  • film 1996 – získal Oscara

Friedrich Dürrenmatt (1921-1990)

  • Švýcar; dramatik, prozaik, esejista, scénárista, autor divadla absurdity a groteskna (vliv expresionismu a absurdního divadla)
  • svět je krutý, groteskní, nezměnitelný
  • Návštěva staré dámy – tragikomedie o zhoubné moci peněz, za něž lze koupit i svědomí; americká miliardářka nabízí městu miliardu, když odsoudí jejího milence, který ji kdysi i s dítětem opustil - nebezpečí davové psychózy – katastrofální nelidskost, amorálnost - kvůli penězům zabijí člověka
  • Fyzikové – dvouaktová komedie s jednotou místa, času a děje - psychiatrická léčebna, kam byli umístěni 3 vědci Beutler, Ernesti a Möbius - pouze se za blázny vydávají - B+E sem byli nastrčeni, aby si políčili na M - ten se sem ukryl, protože se bál zneužití svých geniálních objevů - Ernesti zabil dvě zdravot, sestry, ptz odhalili, že jsou opravdovými fyziky a zároveň agenty nasazenými na Mobia - dokonce i Mobius je nucen zabít svou ošetřovatelku - B+E přemlouvají M, aby dělal pro jejich mocnost (=šéfy), on je ale přesvědčí o správnosti svého stanoviska - nakonec všichni zůstanou v blázinci, aby ochránili svět před zkázou - jejich oběť je však zbytečná, ptz vedoucí sanatoria je doopravdy šílená a ukradne Mobiovy záznamy, díky nimž si vybudovala velkou moc, podle které se chystá diktovat si podmínky
    • detektivní prvky, absurdní situace - hra má také vyznít jako snaha ukázat, že je svět v katastrofálním stavu a díky fyzikálním objevům se má zlepšit

Psychologické drama

Tennessee Williams

  • Američan
  • analyzoval rozvrácené rodinné vztahy
  • používal metafory, symboly
  • zachycoval prostředí amerického Jihu - pokrytectví ve vztazích mezi lidmi, konzervativnost, rasismus
  • všechna zmíněná díla zfilmována ↓
  • Sestup Orfeův - v jižanském maloměstě - inspirace v ant. bájích - hl. postavou je Lady, která je provdaná za Jabea Torrance, který nenaplňuje její touhu po dítěti - Torrance pomalu umírá, do města přichází potulný kytarista - s Lady se do sebe zamilují → nová možnost na mateřství a nový život - milenci se setkávají  s puritánským myšlením okolí - kytarista je surově zlynčován, Lady ho zachrání, ale je smrtelně zasaženou kulkou ze zbraně svého manžela
  • Tramvaj do stanice touha - hrdinka svádí marný boj s brutalitou a přízeností - hl. hrdinka utíká před minulostí k sestře, kde je však jejím primitivním manželem brutálně znásilněna - sestra jí nevěří a tak je Blanche poslána do ústavu choromyslných
  • Kočka na rozpálené plechové střeše - hl. postavou je opět žena ničená svým okolím - tentokrát má silnější osobnost

Arthur Miller

  • chvíli byla jeho milenkou Marylin Monroe, která hrála ve filmu Mustangové natočeném podle Millerovy povídky Ztracenci
  • navazoval na obsenovskou tradici - více se zaměřoval na společenské souvislosti jednání hrdinů svých her
  • Smrt obchodního cestujícího - Willy Loman dlouhá léta pilně pracoval, aby zajistil rodinu - k stáru se projevuje únava a vyčerpanost - jeho firma ho nechává na holičkách - rozhodne se k fingované sebevraždě kvůli pocitům životního neúspěchu - z jeho životní pojistky by měla být rodina zabezpečena - jeden syn se od něj ještě více odvrací, druhý se k jeho filozofii přiklání
  • Lomanovo selhání se dá očekávat - viz. slova zaznívající nad Lomanovým hrobem - na obchodního cestujícího - vždy perkeftně vypadajícího - se lidé usmívají, jakmile ale přestanou, život se mu začne hroutit pod nohama - ale kdo by mu to měl za zlý, ptz sny patří u obchod, cestujícího k životu
  • využití moderních formálních postupů - výjevy spojené "filmovým sestřihem" - prolnutí přítomnosti a minulosti
  • zfilmováno - 1985 -D. Hoffman, J. Malkovich

Richard Nashe

  • Obchodník s deštěm - pozitivní vyústění - romantická komedie - Starbuck je obchodník s deštěm, podvoník a snílek - v rodině farmáře Curryho se objeví tragédie v podobě extrémního sucha - za 100$ Starbuck slibuje přivolání deště - díky schopnosti vidět krásu i ve zdánlivé ošklivosti udělá ze staropanenské Lízy okouzlující ženu - Líza si změnu uvědomuje a i když déšt nepřichází, ona říká, že v ní zapršelo - dívka si musí zvolit: Starbuck nabízející vzdušné zámky nebo pragmatický Fill nabízející realitu každodenního života - nakonec, kdy Starbuck opouští farmu se skutečně rozprší

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)