EXISTENCIONALISMUS - 30. léta
- z anglického slova existence (bytí)
- motivy: osamocení, odcizení, úzkost, smrt, absurdnost lid. života
- hlavní postavy: většinou filosofové, intelektuálové
Jean-Paul Sartre
- psal povídky, romány, dramata
- Zeď - soubor kratších próz - osamocení hrdinové - povídka Zeď - špaň. občanská válka - zajatec si vymyslí jiné místo úkrytu svých spojenců, avšak oni se tam přesunou a jsou zabiti
- Bytí a nicota (filosofické dílo) - bytí o sobě (pouhá existence, beze smyslu) a bytí pro sebe (existence s vědomím, člověk dává světu smysl - člověk se musí stále pro něco rozhodovat → odsouzení člověka ke svobodě)
- Mouchy - drama (parafráze Aischylovy Oresteie)
Albert Camus
- hl. hrdina - osamocený člověk odcizený světu trpící úzkostí z absurdnosti svého bytí
- Mýtus o Sififovi (= esej - odborně publicistický žánr pojednávající o otázkách filoz., společen., kult., lit.,…) - filozof. dílo - S. stále tlačí do kopce balvan, který vždy spadne dolů → žití s vědomím vší nesmyslnosti
- drama Caligula (nyní se hraje v Divadle Pod palmovkou)
- Pád - psychologický román - je o paříž. advokátovi, který jednoho dne slyší smích, pátrá po původci, který je nakonec v jeho nitru → začne vést rozhovor sám se sebou, odhaluje nepříjemné pravdy o jeho osobě
- román Cizinec - Hl. hrdina Mersault zabije v "sebeobraně" Araba, odsouzen je však za to, že na pohřbu své matky neplakal a kouřil. Teprve den před popravou prožije štěstí svého života. Vypravěčem je muž čekající v kobce na trest smrti. Ačkoli měl možnost požádat o milost, odmítnul. Pravděpodobně chce zůstat stát za svým přesvědčením. Na návštěvu k němu přichází kaplan, o jehož přítomnost ale vězeň nestojí, jelikož je ateistou. Zpočátku duchovního ignoruje, později mu vztekle vylíčí, jak přišel o přátele, přítelkyni Marii a o svobodu. Po odchodu kaplana se pomalu smiřuje se svým koncem, když pozoruje noční oblohu.
- Cizinec je existencionální román - téma smyslu existence a zejména motiv smrti a pravdy
Boris Vian
- Pěna dní - na pomezí existencialismu a surrealismu - absurdní román souběžně sleduje osudy dvou zamilovaných dvojic Chicka a Alison a Colina a Chloé. Oba milostné příběhy končí tragicky, v románu se objevuje řada fantaskních motivů a výjevů. Děj ukázky: Chloé je nemocná, na plicích jí vyrůstá leknín (tuberkulóza) - pomáhá jí čichat květiny, jakmile si čichne, květiny uvadají. Jak se zhoršuje její zdraví, tak se zmenšuje a deformuje jejich byt. Na konci ukázky se myš nechá dobrovolně sníst, aby nemusela snášet utrpení Colina, který Chloé miluje a neví, jak jí pomoci.
- v díle se objevuje také postava filozofa Jeana-Sol Partra, jehož dílo vášnivě sbírá Chick. Jméno filozofa je přesmyčkou jména Jean-Paul Sartre
NEOREALISMUS - 40. léta
- vznik v Itálii
- zobrazuje stinné stránky tamější reality (chudobu, zaostalost, prostituce) a ostatní následky fašismu
- projevuje se hlavně ve filmu:
- Robert Rossellini - Řím, otevřené město
- Vittorio de Fellini - Zloději kol
- Federico Fellini – Silnice
Heindrich Böll
- Ztracená čest Kateřiny Blumové - novela - žena nevydrží psychický stres z pronásledování jí bulvárním novinářem a zastřelí ho - podle skutečné události
Alberto Moravia
- Horalka - válka - snaha matky ochránit dceru před nástrahami světa - dcera je znásilněna, což má souvislost s hrůzami války a it. společností
- Římanka - román - nešťastná hrdinka využívá krásy, nechává se vydržovat, pro muže je jakousi životní jistotou v protikladu s jejich životní beznadějí a nudou
BÍTNICKÁ GENERACE - 2. pol. 40. let
- vznik v USA
- odpoutání od životního stylu tehdejší společnosti (tzn. pili alkohol, cigarety, drogy – moc se toho nedochovalo) - bohémský způsob života
- díla o cestování, psali o sobě
Jack Kerouack
- Na cestě - román - volný sled pocitů a úvah při cestě z amerického východu do Kalifornie, chybí interpunkce, odstavce, spontánní próza → napsané během 3 týdnů na roli papíru - podnětem k napsání byl dopis od jeho zdrogovaného kamaráda - dílo odpovídá zběsilému životnímu stylu
ROZHNĚVANÍ MLADÍ MUŽI - 50. léta
- vznik - Anglie
- kritický postoj hrdiny ke společnosti, přesto se do ní touží zařadit → pomocí výhodného sňatku s dívkou z vyšších vrstev
Kingsley Amis
- Šťastný Jim - univerzitní román - hrdina Jim Dixon - VŠ učitel - snaha obstát u konkurence pomocí intrik a podlézání - před významnou zkouškou se opije → je propuštěn → získá u výhodné místo u milionáře → vztah s milion. neteří
MAGICKÝ REALISMUS
- vznik v J. Americe – Kolumbie
- velkou roli hrají mýty → realita jim tomu uzpůsobována, živý se baví s mrtvými, zázraky
Gabriel García Marquéz
- Kronika ohlášené smrti - novela - vychází ze skutečné události - zabití hl. hrdiny kvůli rodové cti - vyprávění kamaráda oběti po 27 letech - retrospektivní kompozice - dílo se jeví jako kriminální případ - výskyt konkrétních údajů - všichni jsou jakoby zasnění, protože vrazi svou vraždu oznámili dopředu, ale oběti to nikdo neřekl
POSTMODERNISMUS - konec 20. st.
- vznik v Itálii
- rysy: mísení žánrů (nelze poznat, jestli je dílo román, povídka, detektivka apod.)
- autoři si vypůjčují a citují části z jiných děl
- otevřený konec
- autor seznamuje čtenáře s postupy při psaní
- děj je situován často do historie
- autoři píší pro všechny
Umberto Eco
- Jméno růže - román - děj se odehrává v 1. pol 14. stol v italském klášteře - děj je retrospektivně vyprávěn mnichem Adsem - snaha najít 3. díl Aristotelovy Poetiky (o komedii - udajně tato část měla být zničena fanatickými mnichy, protože podle jejich názoru středověký filozof neměl nárok na zábavu) + vyšetřování záhadných vražd v klášteře - vyšetřovat mu pomáhá františkán Vilém z Baskervillu - nakonec Poetiku naleznou, přitom zachrání dívku z hranice, ale dílo padne z oběť požáru spolu s fanatikem - děj je narušen výklady o středověké teologii, filozofii a způsobu života(rysy postmodernismu: nelze určit žánr, děj v historii, otevřený konec…) - film 1986 - Sean Connery
- Pražský hřbitov - detektivní román o muži s amnézií
NOVÝ ROMÁN - začátek 50. let
- vznik ve Francii
- uplatňuje se zde především popisný slohový postup (úsilí rozbít tradiční vyprav. postupy, časovou posloupnost, logické sepětí faktů)
- vypravěč není vševědoucí
- díla jsou jakoby snímané kamerou – čistě jen popis, velmi útlé knihy
- nepojmenované postavy - pouze 1. iniciála
ABSURDNÍ LITERATURA 40. - 50. léta
- vznik ve Francii
- opakování situací
- narušený příběh, nesouvislý děj
- dialog mezi postavami – každý si mele svou a nevnímají se
- příběh bez rozuzlení
- černý humor, stereotyp
- útlá díla
Samuel Beckett
- Čekání na Godota - experimentální jazyk. vyjádření - dialog či monolog dvou tuláků čekajících na Godota, který stále nepřichází
Eugéne Ionesco
- francouzský dramatik a básník rumunského původu
- Plešatá zpěvačka – absurdní drama vyrůstá z "antijazyka" - inspirací byly šroubované texty z jazykové učebnice - zprvu se dá o logické návaznosti mluvit, osoby společensky konverzují → v závěru díla však vykřikují různé repliky, slabiky, reklamní slogany a další nesmysly, nereagují na sebe, nakonec se role postav proházejí
ZOBRAZENÍ VÁLKY
William Styron
- Sophiina volba - román - hrůzy, ke kterým došlo v Osvětimi - Hlavní hrdina je mladík Stingo, snící o dráze spisovatele. Sophie žije s Nathanem, geniálním fyzikem, ale psychicky nemocným mužem. Stingo s nimi bydlí v baráku, a upřímně k nim přilne. Později se dozvídá krutou pravdu o životních osudech obou milenců, zejména Sophie, do níž se Stingo zamiluje. Sophie se zcela náhodně dostane se dvěma dětmi (starší chlapec a mladší dcera) do židovského transportu do Osvětimi. Na Osvětimské rampě ji čeká osudová volba – musela rozhodnout, které ze svých dětí obětuje, aby druhé mohlo žít - kvůli ožralému doktorovi. Sophie koncentrační tábor přežije. V Americe se rozhoduje, zda s touto vinou může žít dále. Proto se upíná k vášnivé, ale zoufalé lásce k Nathanovi a nakonec, těsně před tím, než si společně s Nathanem vezmou život, i ke Stingovi. Stingo se rozhodne napsat Sophiin příběh.
- poukázání na to, že válka nezanechává škody jen na bojištích, ale i na duši člověka
- nacismus s jeho postojem k méněcenným rasám dává Styron do souvislosti s americkým vztahem mezi bělochy a černochy
- film 1982 r. Pakula
Joseph Heller
- Hlava XXII.
- román - téma světové válečné katastrofy jako absurdní groteska - hl.
hrdina plní vojenské povinnosti s nechutí, ztratí své přátelé a nechce
dále čekat na smrt na malém ostrově ve Středozemním moři a tak dezertuje
- postava je duchovně spřízněná se Švejkem → byla považována za
zbabělou, jeho útěk je však za svobodou, únikem z absurdního nelidského
světa, vytvářeného armádním paragrafem - Hlavou XXII (12)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)