- reakce na prožitou válku, ztráta ideálů a hodnot
- nejvyšší hodnotou je život, má být stále zdrojem radosti → radovat se z maličkostí
- obraz každodenního života, vřelých vztahů k lidem a věcem
Civilismus
- rysy - obdiv k moderní technice a civilizaci, důraz na lidskou práci a všední život
- literatura: Walt Whitman (sbírka 396 básní Stébla trávy) → Stanislav Kostka Neumann: sbírka Nové zpěvy –oslava civilizace techniky, moderního velkoměstského života - volný whitmanovský verš - prolínání přírodních a civilistních motivů - báseň Zpěvy drátů
Proletářská poezie
- vzniká ve 20. letech 20. stol.
- reakce na sociální bídu a důsledky války, vliv komunistického režimu, kritika sociální nespravedlnosti
- proletář (dělník): má sociální problémy
- spojena se spolkem Devětsil (1920 v Praze) – založili ho Vančura a Teige - 2 fáze - od proletářské poezie k poetismu
- teoretická stať Josefa Hory v časopise Proletkult - O proletářské poezii
Jiří Wolker
- představitel vitalismu a proletář. poezie
- zemřel na tuberkulózu
- Host do domu - chlapecký, láskyplný pohled na svět - prosté verše → poezie prostých věcí, okouzlen poštovní schránkou, kamny,... - radost ze života, motivy srdce a očí
- Svatý kopeček - původně samostatná skladba - polytematická báseň = pásmo (vliv Apollinaira) s autobiograf. prvky - vzpomínky na babičku, dětství, přátelé z mládí - básník opouští idylické pojetí světa
- Těžká hodina - proletářská poezie - sociální tématika - úvodní stejnojmenná báseň vypráví o změně chlapce, jehož srdce je pohřbíváno = mění se v srdce muže - sociální balady, touha po lepším světě, dialog, nepravidelný verš
- Balada o očích topičových - topič pracuje u pece, po 25 letech oslepne a následně umírá
Muži můj jediný,
proč tak se mi vracíš
v tyto hodiny?
Proč jsi se miloval
s tou holkou proklatou,
s milenkou železnou,
ohněm a lopatou?
Proč muž tu na světě
vždycky dvě lásky má,
proč jednu zabíjí
a na druhou umírá?
Konstantin Biebl
- přítel Wolkera
- Věrný hlas - soucit s trpícími - věnovaná památce Wolkera
Stanislav Kostka Neumann
- redaktor časopisu Nový kult a Červen (proletář. poezie), spolupracoval s Lidovými novinami
- Neumannova básnická osobnost se složitě vyvíjela - dekadence → symbolismus → anarchismus → civilismus, naturalismus → … → proletář. poezie
- sbírka Rudé zpěvy - proletář. poezie - obdiv k sovětskému Rusku a revoluci - adresné apostrofy
Jaroslav Seifert
- předseda Svazu českých spisovatelů
- poezie vysoké umělecké hodnoty
- jednoduchý a srozumitelný popis problému př. Žižkova (dříve dělnická čtvrť)
- nositel Nobelovy ceny za r. 1984
- Město v slzách - představa světa bez bídy a nenávisti, touha léčit a potěšit - soucit s chudými, obdiv k moderní civilizaci
Josef Hora
- překladatel: Puškin, Lermontov
- psal do Rudého práva
- Bouřlivé jaro - zobrazení společen. rozdílů, vidina svobody, touha po harmonii a klidu
Poetismus
- avantgardní směr - reakce na proletářskou poezii, inspirace v hravosti dadaismu
- futuristické okouzlení technikou, poznání krásy života, důraz na životní optimismus
- Nejen umělecký směr, ale i životní styl – umění bavit se a žít.
- zakladatelé: Teige, Nezval
- cíl: oproštění od politiky, snaha pobavit
- znaky: optimistický pohled, asociace (volné spojování představ), moderní svět, bez interpunkce
- motivy: cesta, exotika, cirkus, město, poutě, jazz
- teoretické statě poetismu: K.Teige - Poetismus, V. Nezval - Papoušek na motocyklu
Vítězslav Nezval
- básník, prozaik, překladatel
- Rudé právo, Lidové noviny
- Pantomima - 1. významná sbírka poetismu - drobné hříčky, kaligramy
- Abeceda: - 4verší, inspirováno písmenky - asociace představ z tvaru písmen
- A= chatrč-> rovník-> šnek s domem na zádech
- Básně noci - sbírka - závěr poetistického období
- Edison - báseň se zabývá životem slavného vynálezce T. A. Edisona - V básni je zachycen nejen Edisonův život a vyzdvižen význam jeho díla, ale jsou zde zakódovány i názory a myšlenky autora.
- pásmo - rozdělená na 5 částí - V první části Nezval popisuje sám sebe, jak prochází noční Prahou a později, když přijde domů uvidí v novinách fotografii Edisona. Ve druhé, třetí a čtvrté části popisuje různá období Edisonova života. V páté části se opět vrací do prostředí 1. části.
- Akrobat - nejen oslava krás života - akrobat přechází po laně několik měst, přichází jako vykupitel, ale on, ač mistr svého oboru, z lana spadne
Konstantin Biebl
- podlehl depresi → spáchal sebevraždu
- hodně cestoval→ motivy v básních
- Zlatými řezězi - motivy: exotiky, hravost, asociace; experimenty se slovy, zvukosled, libozvučné konstrukce bez hlubšího smyslu -
- Akord - důraz na samohlásky
Spí myrty s mírnými lístky I mírnými stíny
spalastará zahrada jas jasan v tmách
rybíz vybízí rty Filipíny
a tráva vstávala zrána na hradbách
- S lodí, jež dováží čaj a kávu - zážitky z války, z mládí, z cest - okouzlení domorodými dívkami, vzpomínky na otce + lyrický cestopis X naplněný sen a to navštívení exotických zemí přerůstá v touhu po domově
- kontrasty: barvy - Evropa světlá
- protinožci tmaví
Jaroslav Seifert
- Na vlnách T.S.F. - lyrický deník z cesty do Francie - graficky upravil K. Teige - okouzlení moderní technikou (bezdrátová telegrafie), chvála velkoměsta (neony, pouliční ruch, cirkus), básně: různé typy písma, hravost, asociace, slovní hříčky
Surrealismus
- 1920 ve Francii, sur – nad (nad realismem, nad zkušeností)
- nesrozumitelná díla, nerýmující se básně
- jde o skutečný průběh myšlenek→ usiluje o osvobození mylsi
- důraz na podvědomí, sny
- odmíta logiku, rytmus a rým → volný verš - tento pojem použil Apollinaire
Konstantin Biebl
- Nebe peklo ráj , Zrcadla noci - volný proud asociací
V. Nezval
- Žena v množném čísle - řazení subjektivních představ, fantazie, obrazotvornost
Významné osobnosti mezivál. období
František Halas
- překladatel z polštiny
- podílel se na založení časopisu Pásmo
- halasovský proud moderní poezie → dominantní motiv smrti, tragický životní pocit a snaha překonat ho, nelibozvučné verše a rýmy
- Sépie - prvotina - stopy proletářského umění a poetismu - odraz neradostných zážitků (smrt matky, 1. sv. válka) - poezie je jedinou nadějí na lepší pocity
- Kohout plaší smrt - motivy samoty, úzkosti, smrti - kontrast krutost X něha, kohout je symbolem mezi dnem a nocí, mezi životem a smrtí - básně jsou plné metafor a jsou nemelodické
- Torzo naděje - občanská lyrika - 11 básní - reakce na mobilizaci a mnich. dohodu - autor jako mluvčí národa
Jiří Orten
- existencionalismus
- pocházel z židovské rodiny
- témata: člověk jako odcizený, osamocený jedinec, pocity beznaděje, zoufalství
- Elegie - vyšlo posmrtně - 9 žalozpěvů - rozbor dosavadního života - autor řeší vztah k Bohu - podstata díla → uspořádat si minulost, rozloučit se s ní a pokračovat v životě
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)