Světová literatura 1. pol. 20. st.
Světové události
- Trojspolek (NĚM, R-U, IT) a Trojdohoda (VB, FR, RUS) - válečná seskupení stojící proti sobě
- 28. 7. 1914 - 11. 11. 1918 1. sv. válka - NĚM a spojenci poraženi
- 1919 – mírová konference v Paříži – poválečné uspořádání Evropy – založena Společnost národů
- 1922 – vznik SSSR
- 1929 – hospodářská krize – vypukla v USA – zasáhla celý svět
- 29. – 30.9. 1938 – mnichovská konference –účast N, VB, FR, IT
- 14. 3. 1939 – vyhlášena samostatnost Slovenska
- září 1939 – útok N na Polsko – začátek 2. sv. války
- 1945 – založení OSN v San Franciscu
- 8. 5. 1945 – konec 2. sv. války v Evropě bezpodmínečnou kapitulací NĚM
ZNAKY
- rozpor mezi tvorbou (experimentální) oslovující úzkou skupinu lidí X tvorbou tradičnější zaměřenou na široký okruh čtenářů
- lit. dílo je fikcí, neopisuje skutečnost
- vnitřní monolog, polopřímá, nevlastní přímá a smíšená řeč
- reakce autorů na převratné objevy a myšlenky narušující dosavadní představy o světě - např. psychoanalýza Freuda, Einstein
- próza rezignuje na příběh, snaží se ho nahradit publicist. postupy
- vliv na literaturu měla i zrychlená komunikace mezi kulturami
- avantgardní či modernistická díla - díla, která radikálně zasáhla do dosavadních představ o literatuře
- rozchod s klasickými vyprávěcími postupy, experimenty s jazykem, přehodnocení kategorie času a prostoru
- snaha zničit staré a vybudovat nový svět
FUTURISMUS
- dynamika, rychlost, pohyb, síla
- velebení techniky
- rozchod s tradicí - důraz na novou formu děl
Velemir Chlebnikov
- "osvoboditel ruského verše"
- jakoby přehlížel svět kolem sebe
- osoba věštce předpovídajícího a pokoušejícího se vytvořit nový svět - světové bvratství a souznění člověka s přírodou
- zaumný jazyk - nový jazyk, který měl jít "nad rozum" - rozumné jazyky rozeštvaly lidstvo
- odstraňoval z ruštiny cizorodé prvky, používal archaismy → šlo mu o význam řečeného
- zaumy se měly dotýkat vědomí člověka jako kdysi zaklínadla
- psal lyriku i s epickými prvky např. poema Ladomír, psal i prózu, většina jeho děl zůstala nedokončená
Vladimir Majakovskij
- označován za umělce, jehož "ústy hovoří lid"
- přednášková a recitační vystoupení - získal si publikum
- básně měly výrazný rytmus, zvukově zajímavé, obsahovaly řečnický styl X úderné slovo a sarkasmus
- vyjadřovaly odhodlání, pohyb a sílu
- kriticky ohodnotil sebevraždu básníka Jesenina, sám se také zasebevraždil
- oslovení, vojenské výrazy, neologismy, náboženské obrazy a obraty
- Oblak v kalhotách - poema - odraz autorových citových traumat - odhadnul příchod revoluce
- Vojna a svět - protiválečně zaměřená poema
- Plným hlasem
- rozsáhlá báseň - autorova závěť - doufal, že mu bude dopřáno naplnit
avantgardní sen o přeměně světa - umělecky i lidsky doplatil na svou
naivitu ve vztahu k politice a ideologii
Guillaume Apollinaire
- Alkoholy
- sbírka básní - básnická všestrannost - básně mají vytvářet
skutečnost, ne ji jen reprodukovat jako fotka - záleželo na citu a
intuitivním poznávání → proto básně působí nelogicky
- Pásmo -
střídání prostředí a měst, přemisťování v čase → vystihnutí dynamiky
moderní doby - každý verš se stává samostatnou jednotkou - je vysvobozen
z pevného vztahu k okolním veršům
- zákl. prvkem je metafora - neologismy, archaismy - důležitá je grafická podoba básní
DADAISMUS
Tristan Tzara
- autor manifestů dadaismu
- První nebeské dobrodružství pana Antipyrina
- nesouvislá změť slov - psaní je pro dadaisty pouhým uvolňováním
proudu slov, čistě biologická záležitost bez intelektuální námahy -
zákl. prvek dadaistů je náhoda a hravost
SURREALISMUS
- poezie měla sloužit všem
- oblíbená místa: nevěstince, cirkusy, kavárny, bleší trhy, ...
- experimenty se sny, hypnotické stavy
- zájem o duševní choroby, o sexualitu
- vyznavači černého humoru
- vyvolávači skandálů
André Breton
- autor manifestů surrealismu
- pojmy: automatický text, sen a podvědomí
- Magnetická pole
- spolu s Philippem Soupaultem - metoda automat. textu - nemít téma ani
plán, odpoutat se od vnějšího světa, zapisovat rychle a vše, co nás
napadne, nekontrolovat text
PRÓZA
- abstrakce, experimenty s jazykem
James Joyce
- dramatický převrat v literární technice
- Odysseus
- experimentální román - parafráze Homérovy Odyssey - obraz současného
Dublinu - jeden den v života Leopolda Blooma - není důležitý děj, ale
zpracování díla - 18 epizod (každá odpovídá 1 příběhu Odyssey) - příběh
Blooma a Štěpána, závěr díla je monologem Molly → bez interp. znamének,
proud vědomí = vnitřní monolog - text je protkán kulturními,
historickými, literárními a dalšími odkazy, dále hříčkami a narážkama,
které jsou v plném rozsahu srozumitelné jen autorovi
- román začíná 16. června 1904 - den, kdy se autor setkal se svou celoživotní láskou
Marcel Proust
- modernista
- Hledání ztraceného času
- 6svazkový román - autor chce oživit minulost - ta ovlivňuje člověka,
pomáhá nalézt smysl života - vyjádření pocitů hl. postavy - podnětem k
procesu hledání se stala náhodná vzpomínka
ANTIUTOPIE
- snaha zachytit totalitně řízený svět
George Orwell
- 1984
- román - záměr: ozřejmit nadčasovou podstatu totalitarismu - dílo
dokončeno v době, kdy byl poznamenán tuberkulózou - název je přesmyčkou
roku, kdy byl román dokončen - země je rozdělená mezi tři stáleválčící
superstáty - hl. hrdina - zaměstnaný na Ministerstvu pravdy má za úkol
přizpůsobovat minulost přítomnosti - život bere bez radosti, je neustále
sledován Velkým bratrem - ztráta soukromí - jakákoliv samostatná
myšlenka je "ideozločin" - pokusil se totalitě vyhnout → psal si deník
(hrozil mu i trest smrti) - zamiluje se do dívky, která nesnáší Stranu
(úkol: potírat přirozenou lásku) - pokus o odboj, oba uvězněni a
trýzněni
- Principy
newspeaku - část knihy, zaznamenávající vytvoření nového jazyka -
jednoduchého, člověka skoro degradujícího na úroveň zvířete
- podobné motivy ve filmu Equilibrim
REALISMUS
- vyrůstající z tradic z 19. st.
Maxim Gorkij
- Psoty lopoty
- povídka - sociální a mravní témata - hl. postava najde opilou ženu,
zavede ji domů a poté si povídá s jejím synem a dovídá se o jejich
života
- Matka
- román - typizace - přerod obyčejné ženy v uvědomělou revolucionářku -
1. dílo socialistického realismu (objektivita, preferování určitých
témat → podřízení pohledu autora pohledu strany - pravda i fakta
zkreslována, skutečnost se měnila v naprostý výmysl)
ZTRACENÁ GENERACE + TÉMA VÁLKY
- ovlivněni válkou, jíž byli účastníci
Ernest Hemingway
- zpravodaj amer. novin
- hl. hrdina = muž vystavený zásadní zkoušce - psychické i fyzické
- snaha o oproštění formy, o zachycení nejopravdovějšího a nejzákladnější životního prožitku
- Stařeč a moře
- novela - zápas starého kubánského rybáře s obří rybou - ryba ho
zatáhne na moře, nakonec ji ohlodají žraloci, stařec se vrací jen s
kostmi - je vítězem i poraženým - vnitřní monolog hrdiny → sledujeme
bezprostřední vjemy postavy, autor nedoplňuje žádné jiné poznatky či
informace
- Komu zvoní hrana - román - zákl. myšlenka "Žádný člověk není ostrov jen sám pro sebe, každý je kus nějakého kontinentu." → převzato od angl. barokního básníka - hl. hrdina staví zájmy obecné nad osobní - obětuje život ve válce -
- námět: působení EH jako válečného korespondenta ve španělské občan. válce (1937-38)
Erich Marie Remarque
- Na západní frontě klid
- román - zpráva o generaci zničené válkou, přestože válku přežila -
ich-forma - o životě kluka, který se se spolužáky nechal naverbovat do
armády - šikana při výcviku - vrženi do války - závěr díla je v er-formě
→ zpráva o smrti hl. hrdiny r. 1918 ve chvíli, kdy vrchní velitelství
ohlašuje "na západní frontě klid"
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)