- převratné události - vznik nových uměl. směrů a seskupení, nových umělec. děl
- mění se chápání toho, kdo je to umělec
- střed generací - starší (tradice národ. obrození, bránit národ, zájmy, výzva k nejširšímu publiku, využívání prvků lidových písní k připomínce kulturních kořenů) X mladší (překlady děl zahraničních autorů - prokletí básníci → uchvátili ml. g. individuálními postoji a učinit obsahem poezie své osobité vidění světa, přestože obsah mohl působit skandálně)
- individualizace tvorby, zobrazení vnitřního světa autora pomocí nových způsobů a prostředků
- obsah děl je plný náznaků a tušení - sdělení není jasné
- impresionismus a symbolismu - ideální možnost pro vyjádření individuálního a intimního světa
Nejvýznamnější autorská seskupení 90. let
Moderní revue
= časopis
- dekadenti a symbolisté
- založena 1894
- vydával ji kritik Arnošt Procházka a básník Jiří Karásek ze Lvovic
- "umění pro umění "= bez ambicí sloužit společnosti a pomáhat ji měnit
- přínos překladů významných filoz., umělec. literatury
Česká moderna
- rozpor v názoru na společenský význam lit. díla
- odmítali nezájem dekadentního spisovatele o problémy veřejnosti a pěstování "u pro u"
- nesouhlas se starší generací
- časopisy: Literární listy, Niva, Rozhledy, ..
- vadil jim zaslepený nacionalismus hlásaný politiky
- příklon k novému realist. proudu - vyvarování se prázdných vlastenec, hesel → budování národní svébytnosti pomocí vědeckých a umělec. úspěchů
Josef Karásek ze Lvovic
- sběratel vytříbeného vkusu (tzv. Karáskova galerie)
- Zazděná okna , Ostrov vyhnanců - sbírka básní - silná individualita - již v názvech
- Sodoma - sbírka básní - cenzurou zákázána - otevřená po sexuální stránce
Karel Hlaváček
- nejvýznamnější představitel č. dekadence
- zájem o výtvarné umění
- Pozdě k ránu - sbírka básní - v rytmech melancholické písně se opakují motivy šerých zahrad, tiché hudby, pobledlosti a únavy, měsíce a jeho vodního odrazu - vše je neohraničené a nepolapitelné jako odraz → podmanění čtenářových smyslů a vyvolání mlhavých představ, že svět je utkán z takovýchto záhad - postavy básně: kdosi a pozdě
- Mstivá kantiléna - odkazy na hist. událost v Nizozemsku v 17. st. - povstání proti Španělsku - hl. dění → text prostoupen duchem marného vzdoru a pro Hlaváčka typickou mlhavostí
1895 - v č. Rozhledy vyšel Manifest České moderny
- zformulován Šaldou a Macharem
- zdůrazňoval starý a nový přístup ke skutečnosti
- formulace umělec. východisek mladých tvůrců
- vyjádření k otázkám politic. a společenským
- důraz na tvůrčí svobodu umělce
Svatopluk Machar
- básník a řečník
- sázel více na realistický detail a ironický význam slov než impresionistické citovosti a smyslu pro zachycení nálad
- Confiteor - lat. vyznávám se - téma: vlastní citový život, hořkost milostných zklamání
- Zde by měly kvést růže - epické básně - Magdalena - veršovaný román - téma: skepse a ironie pramenící z neutěšených společen. poměrů, lidská bída - uplatnění Macharova sociál. cítění - hrdinky jsou ženy zdrcené nelehkým osudem
- Goldata, Žalozpěvy z Vídně - básn. sbírky - 1. protinábožensky laděné básně, 2. básně zaměřené politicky
- inspirace Ovidiovými žalozpěvy z vyhnanství
Antonín Sova
- zachytil prostředí Vysočiny + půvaby jihočes. kraje → v zajetí impresionismu
- Květy intimních nálad, Z mého kraje - okouzlující přírodní lyrika - splývání básníka s přírodou, obrazy slunečných dnů a večerních šeření
- Zlomené duše - lyr.-ep. skladba - temná skepse - autorovo hořké zklamání z toho, jak se jeho dětské představy rozcházejí se skutečností
- Vybouřené smutky - 2. Sovova podoba - vedle impresionisty byl básníkem hněvivého vzdoru - protesty proti sociální nespravedlnosti společnosti
Otokar Březina
- představitel č. symbolismu
- Tajemné dálky - sbírka básní - obraz lidské bídy a opuštěnosti - tíha a bolest člověka má abstraktní význam pro nalezení skutečné podstaty lid. života
- dlouhý až 13tislabičný rýmovaný verš
- Svítání na západě - oxymoron v názvu - podobné ladění jako u ↑ - naděje v podobě víry
- → obě sbírky laděny jako meditace či modlitby - přesto nejsou vyloženě nábožensky zaměřené
- Ruce - sbírka - obraz milionů lidí spojených rukama v magický řetěz → jednota vesmíru
tzv. PROKLETÍ BÁSNÍCI
- neuznávaní ve své době, společností vyvržení a nepochopení
- provokativní styl života - bohémství, odmítání morálky
- otevírali cestu nové poezii
Charles Baudelaire
- předznamenal moderní tendence v poezii - navazovali na něj dekadenti, symbolisté i avantgardní směry 20. st.
- do ČJ poprvé přeložen Vrchlickým
- Květy zla - sbírka básní - rozporuplný život autora - nepřikrášlený obraz reality, které vládne Zlo, jehož ztvárnění se poezie vyhýbala - vých. bodem je nemožnost člověka dosáhnout štěstí - B. byl kvůli sbírce trestně stíhán pro urážku náboženství a veřejné morálky, musel zaplatit pokutu a vyřadit ze sbírky 6 básní
s jeho příchodem se literatura stává individuální a subjektivní - stává se vyjádřením vnitřního světa jedince → vývoj nových směrů → impresionismu (zachycení urč. nálady, reálný svět je odrazem jiného, hlubšího světa,), symbolismu (důraz na obraz a symbol = přenesené pojmenování, filozofie pozitivismu, používání volného verše, básně v próze...)
Paul Verlaine
- okouzlující, jímavé básně - "měkkost srdce"
- Písně beze slov - lyrismus a hudebnost, ovlivněno impresionist. plátny Moneta a Pissarra
- Moudrost - napsána ve vězení po bouřlivém rozchodu Verlaina s Rimbaudem
Arthur Rimbaud (artýr rembo)
- skutečný básník by měl nazírat do vnitřní podstaty jevů, ne na jejich povrch
- Sezona v pekle - básnické prózy - jediná kniha, kterou vydal, je zároven jeho loučením s poezií - považuje ji za lež
- jeho dílo vrcholilo v jeho 15-18 letech
- Básně - sbírka básní - báseň Opilý koráb - osobitý výraz, koráb symbolizuje básníka, který se vplaví do bájného neznámého světa
Stéphan Mallarmé
- symbolista - "báseň je tajemství, ke kterému čtenář musí hledat klíč"
- básník nesmí reprodukovat skutečnost, musí v ní odhalovat skryté vztahy a jazyk se musí lišit o řeči všedního dne
- Herodias, Faunovo odpoledne - rozsáhlé básnické skladby - FO inspirovalo Clauda Debussyho k symfonické skladbě Preludium k Faunově odpoledni
Rainer Maria Rilke
- rakouský básník pocházející z Čech
- Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka - lyrizovaná baladická próza - hledání smyslu života -
- Kniha hodinek - 3dílná básnická sbírka - přeměna Rilkova pohledu na křesťanství
- Nové básně - zachycení nepřikrášleného bytí věcí se snahou se věcem podrobit → dobrání se ke skutečné podstatě věcí, k tomu, co je neviditelné
- Sonety Orfeovi - oslava prosté existence člověka, přírody - napsány v období tvůrčího vzepětí a představují završení básníkovy myšlenkové a umělecké cesty
Alexandr Blok
- Dvanáct - poema - ohlas Říjnové revoluce a sněhové bouře - 12 revolucionářů jde Petrohradem a vraždí své odpůrce - symbol titánské vzpoury - v závěru jde v jejich čele Ježíš s krvavým praporem = symbol oběti a pokroku
Walt Whitman
- představitel civilismu
- Stébla trávy - sbírka básní - pracoval na ní celý život - obraz moderního života, civilizace, techniky - autor chtěl oslovit každého čtenáře, kritikou byl smeten - usiloval o novou řeč → volný verš - oslava všedních věcí, přírody, lidské práci - snaha vsugerovat krásu a radost života -
→ ovlivnil S. K. Neumanna (Nové zpěvy)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za komentář, no bohužel se stránkám aktivně nevěnuji, takže nevím s jakou rychlostí si komentáře všimnu. Snad brzy :)